Напишан и режиран од британскиот режисер и писател Џонатан Глејзер, филмот „Зона на интерес“ e базиран на романот од 2014 година на Мартин Амис со истиот наслов. Книгата се базира на лик заснован на Рудолф Хес, командант на СС-единица, кој неколку години раководел со логорот во Аушвиц. Таму, тој ја надгледувал „фабриката за мачење и смрт“, во која, според Државниот музеј Аушвиц-Биркенау, биле убиени околу 1,1 милион мажи, жени и деца, огромно мнозинство Евреи.
Џонатан Глејзер, режисер на неколку легендарни видеа, најпрво се прослави со својата револуционерна работа на „Уличен дух“ на легендарниот поп-рок бенд „Радиохед“, како и видеото „Виртуал Инсанити“ на популарниот фанк/џез/диско бенд „Џамирокваи“. Во 1999 година тој го режираше револуционерното црно-бело видео за познатиот пивски бренд „Гинис“, едноставно насловен „Сурфер“, со кој освои неколку први места на повеќе фестивали таа година. Видеото сè уште е на чело на многу топ листи како една од најдобрите реклами на сите времиња. Исто така, Глејзер е потпишан како автор на многу иконски реклами за брендови како што се „Стела Артоис“, „Левис“, „Најки“, „Сони“, „Шанел“, „Вранглер“, „Епл“ и многу други.
Во светот на филмот, Глејзер пред публиката се претстави со неколку филма, кои не останаа незабележани. Во 2000 година го режираше „Секси ѕвер“, кој беше номиниран за најдобар британски филм од БАФТА. Четири години подоцна следуваше „Раѓање“, со Никол Кидман и Лорен Бекол. Неговиот филм од 2014 година „Под кожа“, со Скарлет Јохансон во главната улога, е адаптација на истоимениот роман на Мишел Фабер од 2000 година. „Под кожа“ доби две номинации на Бафта.
Следејќи ги кариерата на Џонатан Глејзер и неговите претходни остварувања во светот на шоу-бизнисот и маркетингот, по малку изненадува фактот што тој овој пат се одлучува да работи на една ваква тешка историска тема, која се чини има многу поголема тежина. Во филмот „Зона на интерес“, Глејзер прикажува многу моќна, имплозивна драма. Без сомнение еден од највознемирувачките филмови што се појавиле на филмските платна во последните години.
Глејзер се фокусира на ликот Рудолф Хес и на секојдневната рутина на командантот на логорот и неговото семејство, користејќи ги нивните вистински имиња. Заедно со нивните пет деца и неколку слуги, Рудолф и Хедвиг Хес – кои ги играат извонредните Кристијан Фридел и Сандра Хулер – живеат во неописна, малку строга, стилски уредна повеќекатна куќа. Има пространа градина со мал базен, кошници со пчели, голема стаклена градина и цветни кревети што ги чуваат затворениците во логорот. Во дворот се издига висок ѕид, кој на врвот е „декориран“ со бодликава жица и се граничи со градината; низ жицата ѕиркаат врвовите на многубројните згради на логорите на смртта.
Хес во исто време е посветен семеен човек, кој живее со сопругата и децата во голема куќа веднаш надвор од кампот. Самиот камп е навестен, но не се гледа. Наместо тоа, го гледаме Хес како ги носи своите деца на излети, патувања со брод и јавање со коњи. Неговата сопруга и нејзината мајка зборуваат за тоа колку е прекрасна градината, несвесни за звукот на пукотници и колоните чад што се издигнуваат од крематориумот веднаш зад ѕидот на градината.
Хес ни од далеку не е ништо слично на ликот на Амон Гет, кој го толкува Ралф Фејнс во „Шиндлеровата листа“. Тој зрачеше со садистичко зло. Она што го прави Хес е застрашувачки нормално. Водењето концентрационен логор го гледа како работа и ништо повеќе. Низа практични проблеми што треба да се надминат преку напорна работа и организација. Децата на Хес изгледаат застрашувачки добро приспособени.
Нема вистински заговор. Целиот филм има мирен тек и не се чувствува речиси никаква тензија. Сѐ до моментот кога жената на Хес се вознемирува бидејќи трансферот на нејзиниот сопруг може да доведе до губење на куќата и „идиличниот“ начин на живот. Филмот завршува набргу потоа. Не гледаме ништо од судењето или егзекуцијата на Хес. Глејзер одбира еден мал период од животот на Хес и се фокусира на него. Како да се работи за обичен човек (со чудна фризура), кој се соочува со сосема обични егзистенционални проблеми како и секој друг човек, во обид да обезбеди подобар живот за себе и за своето семејство.
Лесно е. Премногу лесно, веројатно Хес и сличните да се сметаат за еднодимензионални негативци. Зло на начинот на кој Теренс Јанг во серијалите на Џејмс Бонд прецртува црвена линија меѓу хероите и негативците или начинот на кој Дарт Вејдер е злобен. Овие ликови воопшто немаат врска со него. Хес може да ја надгледува смртта на илјадници луѓе во текот на денот, а потоа да се врати дома да чита приказни пред спиење на своите деца.
Вистинското семејство Хес, како и нивните колеги, живеело во комплексот Аушвиц, површина од околу 15 квадратни милји во која биле сместени различни кампови во областа наречена „интересна зона“. Куќата била сместена во близината на аголот на најстариот логор „Аушвиц 1“, кој имал бараки за затвореници, бесилка, гасна комора и крематориум. Откако Хес беше уапсен во 1946 година, тој напиша: „Mоето семејство беше добро во Аушвиц, се исполни секоја желба што ја имаа мојата сопруга или моите деца“. Децата трчаа слободно, а неговата сопруга го имаше „својот цветен рај“. Тој беше обесен во Аушвиц во 1947 година, недалеку од местото каде што живееше семејството.
Временската рамка во адаптацијата на Глејзер е нејасна, иако првенствено се чини дека се случува во 1943 година пред вистинскиот Хес да биде префрлен во друг логор. Филмот се отвора на црн екран придружен со музика, претчувство на увертира што отсликува место на група луѓе во костими за капење што уживаат покрај река. На крајот, тие се облекуваат и исклучуваат мотори. Голем дел од остатокот од филмот се одвива во семејната куќа на Хес, каде што внимателно врамените, често фиксирани камери на Глејзер ги снимаат децата како си играат додека родителите разговараат, а понекогаш и се расправаат. Го гледате Рудолф како оди на работа во кампот додека Хедвиг ја надгледува куќата. Во еден момент, гледаме и затвореник како тивко просипува пепел во градината како додаток на почвата.
Во „Зона на интерес“, Глејзер употребува голем број атрибути за уметнички филм, вклучувајќи наративни елипси и долги непрекинати снимки. Во текот на целиот филм, ликовите се чуваат на оддалеченост (како да се надгледувани отстрана) и се снимаат главно во средни или долги кадри. Се сеќавам само на еден мрачен крупен кадар од едно лице. Во најголем дел, сложените аудиослоеви ги прикажуваат секојдневните разговори во преден план и машинско брмчење што се слуша зад ѕидот. Придушени пукотници и неразбирливо викање и врескање. Звучи како мотор на смртта.
Целокупниот ефект од пристапот на Глејзер кон овој материјал е длабоко вознемирувачки, во голем дел затоа што, како што продолжува обичниот живот, во текот на филмот се грижите дека тој ќе ве одведе во собите за истребување и ќе морате и визуелно да се соочите со тој хорор. Наместо тоа, тој продолжува да се фокусира на секојдневието на семејството Хес. Камерата, освен неколку патувачки снимки што ја нагласуваат близината на куќата со внатрешноста на кампот, е мазна и дискретна. Сето тоа е многу важно, дали Хедвиг носи на прошетка посетител низ градината или Рудолф е со некои негови колеги, кои разговараат за плановите за проширување на кампот. Сето ова зрачи со застрашувачки мир и спокој, не претчувствувајќи дека зад тој спокој се случуваат најголемите злосторства што му се случиле на човештвото во поновата историја.
Нагласувајќи ги вообичаениот аспект и мирната текстура на семејниот живот, Глејзер нагласува колку е обичен овој свет. Рудолф и Хедвиг даваат изглед на конвенционална буржоаска брачна двојка. Кога тој добива унапредување што бара да се преселат, таа се спротивставува. Меѓутоа, честопати, пукнатините ја пробиваат површината на оваа смиреност како кога Хедвиг се обидува да облече бунда што му била конфискувана на еден затвореник. Таа прво се затвора во соба, што сугерира дека се крие и знае дека прави нешто погрешно.
Киното и филмот како медиум се широко признаени како средство за визуелно раскажување приказни, каде што низа подвижни слики го движат наративот напред, при што звукот во заднината игра споредна улога. Сепак, постојат случаи кога аудиото ја презема контролата врз секвенците и ѝ пркоси на конвенционалноста. „Зона на интерес“ на Џонатан Глејзер служи како одличен пример за овој феномен. Режисерот вешто употребува различни звуци, како што се постојаното пристигнување на возовите, истрели од огнено оружје и палење на оџаците, создавајќи атмосфера што е непобитно застрашувачка.
Иако има неколку значајни кинематографски елементи, чувството на комплетна целина во филмска смисла е резултат на заднината и дизајнот на звукот.
Сепак, важно е да се забележи дека филмот во голема мера се потпира на визуелните, како и на аудитивните „инсинуации“, како што се сугестивни звуци и кадри, за да ја пренесе својата порака. Како резултат на тоа, поединците што можеби не се запознаени со историските настани, особено оние што немаат познавање за холокаустот, може да се борат да ги сфатат овие суптилности.
„Зона на интерес“ освои голем број награди, номинации и признанија низ многу филмски академии. Филмот е добитник на два „оскара“, и тоа „оскар“ за најдобар меѓународен игран филм и „оскар“ за најдобар звук. На БАФТА ја освои главната награда, како и награда за најдобар филм од неанглиско говорно подрачје. На реномираниот Филмски фестивал во Кан, Џонатан Глејзер ја доби главната награда на фестивалот, како и наградата ФИПРЕСЦИ на меѓународната филмска критика.