Одржлива планета
Користење паднати лисја наместо здрави дрвја за правење хартија е идејата на украинскиот стартап „Рилиф пејпер“, основан од Валентин Фречка. Младиот Украинец месецов ќе ја отвори својата прва комерцијална фабрика во близината на Париз и се надева дека на крајот ќе има производствени капацитети низ светот. Основачот Валентин Фречка е страстен биохемичар што пронашол нов начин за производство на целулоза, клучна состојка во хартијата. По неуспешниот експеримент со трева и слама, тој открил дека е можно да се извлечат влакна од лисјата. Тој го основал „Рилиф пејпер“ во Париз, заедно со неговиот партнер Александар Соболенко.
Користејќи комбинација од хемиски и механички процеси, „Рилиф пејпер“ произведува еден тон пулпа од 2,3 тони мртви лисја. Нормално, би биле потребни 17 дрвја за да се произведе истото количество. Градовите низ Европа му даваат на „Рилиф пејпер“ паднати лисја што ги собрале од нивните улици, наместо да ги палат како што го прават тоа многу места.
– Работиме само со лисја што ги добиваме од градовите бидејќи не можеме да користиме лисја од шумата. Не е лесно да се соберат во шума, а нема потреба затоа што има екосистем. Во градот треба да се собира зелениот отпад. Навистина, тоа е добро решение бидејќи одржуваме рамнотежа – добиваме влакна за правење хартија и враќаме лигнин како полуѓубриво за градовите за оплодување градини или дрвја. Значи, тоа е победнички модел – објаснува Фречка.
Процесот на „Рилиф пејпер“ вклучува отстранување на сите цврсти материи од листовите, нивно сушење и претворање во пелети. Ова овозможува да се складираат суровини во текот на целата година и да се обезбеди континуиран производствен циклус. Топчињата се претвораат во специјални влакна што ја формираат основата на хартијата. Добиената пулпа се притиска и се тркала во листови хартија. Какво е влијанието на производството на хартија врз животната средина? „Рилиф пејпер“ проценува дека неговиот процес испушта 78 проценти помалку ЦО2 од традиционалното производство и користи 15 пати помалку вода.
– Хартијата на база на листови се распаѓа во почвата за 30 дена, додека периодот на распаѓање на обичната хартија е 270 дена или повеќе – велат од „Рилиф пејпер“.
Според Светскиот фонд за природата, индустријата за хартија учествува со 13-15 проценти од вкупната потрошувачка на дрво и користи 33-40 проценти од целокупното индустриско дрво што се продава низ светот. Компанијата продава хартија погодна за различни намени од хартија за пакување (торби, пликови за е-трговија итн.) до картонска амбалажа (брановидни кутии, картони за јајца). Стартапот произведува околу три милиони торби месечно, а меѓу клиентите се „Лореал“, „Самсунг“, „Лоџитех“, „Гугл“ и др.