Релативно силната позиција на Обединетите Арапски Емирати на неколку рангирања за зајакнување на жените стана причина за гордост за земјата

Предвидувајќи ја постнафтената иднина, Обединетите Арапски Емирати ја променија од корен својата дипломатска стратегија во изминатите неколку години, вклучувајќи го и унапредувањето на женските права, како на домашната така и на меѓународната сцена

Извештај за состојбата со женските права на Блискиот Исток

Регионот на Блискиот Исток и на Северна Африка (МЕНА) не е познат по тоа што е примерен во однос на правата на жените. Иако има, се разбира, интер-регионални варијации, последното издание на извештајот за глобалниот родов јаз покажува дека регионот МЕНА го покажува вториот по големина родов јаз од кој било регион, а зад неа заостанува само Јужна Азија. Сепак, релативно силната позиција на Обединетите Арапски Емирати (ОАЕ) на неколку рангирања за зајакнување на местото на жените стана причина за гордост за земјата. Истовремено, ОАЕ, исто така, станаа клучен поддржувач на агендата за жени, мир и безбедност (ВПС) на меѓународните дипломатски форуми, заземајќи го своето место меѓу множеството сигурни поборници на рамката, вклучувајќи ги скандинавските држави и Канада.
Абу Даби беше домаќин на Меѓународната конференција на Обединетите нации за жените, мирот и безбедноста, која ОАЕ ја промовираа како прва конференција на високо ниво на оваа тема во регионот МЕНА. Домаќинот на конференцијата беше само последниот во низата чекори преземени од ОАЕ за да го зацврсти својот статус во глобалната арена на ВПС.

Феминистичка надворешна политика и програма на ВПС

Во 2000 година, Советот за безбедност на ОН ја усвои Резолуцијата 1325, која повика на засилено учество на жените во напорите за мир и безбедност. Во изминатите две децении беа усвоени девет дополнителни резолуции на Советот за безбедност за ВПС. Во согласност со духот на оваа агенда, седум други земји, вклучувајќи ги Канада, Франција, Мексико, Шпанија, Луксембург, Германија и Чиле, исто така усвоија феминистичка надворешна политика, следејќи ги стапките на пионерските напори на Шведска. Но ваквите политики, сепак, не останаа без критики.
Во октомвриската порака за одбележување на годишнината од донесувањето на Резолуцијата 1325, постојаната мисија на ОАЕ во ОН потврди дека земјата „игра единствена улога во остварувањето на аспирациите на резолуцијата“, нагласувајќи дека таа е првата држава од Советот за соработка во Персискиот Залив (ГЦЦ) што усвоила национален акциски план за ВПС. Во поширокиот арапски свет, само Тунис, Јордан, Ирак, Либан, Мароко, Палестина и Јемен имаат усвоено такви планови.
Други најчесто цитирани достигнувања ги вклучуваат поддршката од ОАЕ за програма за обука на женски мировници, работниот план усвоен за време на мандатот на ОАЕ како претседател на Советот за безбедност на ОН во март 2022 година, добро опремениот женски павилјон на настанот „Експо 2020“ одржан во Дубаи, локацијата на Канцеларијата за врски на жените на ОН за ГЦЦ во Абу Даби, статусот на ОАЕ како водечки регионален придонесувач на „Ју-ен вумен“ и соработката на ОАЕ со институтот за жени, мир и безбедност „Џорџтаун“ (ГИВПС), која кулминира во извештај и низа настани за улогата на жената во постконфликтното закрепнување. Сепак, не е само оваа меѓународна агенда насочена кон жените што ОАЕ ја претстави. Владините изјави, исто така, редовно се повикуваат на домашниот напредок на земјата кон родовата еднаквост, при што овие два тека на достигнувања се претставени за да се зајакне посветеноста на ОАЕ за зајакнување на жените на сите нивоа.

ОАЕ на исто рамниште со Австралија

На индексот на ВПС за 2021 година даден од ГИВПС, кој ги рангира земјите според вклученоста на жените, безбедноста и пристапот до правдата, ОАЕ се изедначија со Австралија на дваесет и четвртото место од 170 земји, на само три места под САД и две места над Израел. Во однос на тоа колку ги надминаа своите арапски колеги, покажува тоа што следните арапски држави на листата се наоѓаат значително подолу на листата, со тоа што Катар и Бахреин се изедначени на 97-то место, а Саудиска Арабија го зазема 102-то место, со остатокот од арапската државите рангирани некаде од 110-то до 169-то место. Позитивните резултати на ОАЕ се точка експлицитно нагласена во извештајот како пример за една од „најшироките регионални варијации“ и пример за земја чиј резултат е зголемен за најмалку 10 отсто од 2017 година.
Свртувајќи се кон друг водечки показател, додека ОАЕ се рангирани на шеесет и осмото место на најновиот извештај за родовиот јаз на Светскиот економски форум, тие сè уште се највисоко рангираната земја од МЕНА на листата, со исклучок на Израел. Другите земји од ГЦЦ се наоѓаат некаде од 127-то до 137-то место, а најголемиот јаз во земјите од Персискиот Залив се однесува на политичкото зајакнување. Кога податоците за политичкото зајакнување се расчленети, ОАЕ се рангирани на триесеттото место, додека нивниот најблизок сосед од ГЦЦ на листата, Саудиска Арабија, не се појавува на 132-то место. Ова се должи пред сè на фактот што ОАЕ постигнаа паритет во својот парламент благодарение на квотата утврдена во 2019 година.

Владино усвојување активистичка агенда

Прифаќањето на меѓународниот дискурс за правата и зајакнувањето на жените отсекогаш бил сложен предлог за арапските влади, иако е поизразен отколку што би покажало доминантното медиумско покривање. Ставовите на арапските влади за Конвенцијата за елиминација на сите форми на дискриминација против жените (ЦЕДАВ) од 1979 година нудат репрезентативен пример. Сите арапски држави, освен Судан и Сомалија, оттогаш го ратификуваа договорот (ОАЕ, од своја страна, го направија тоа релативно доцна во 2004 година, само пред Оман и Катар, кои го следеа примерот во 2006 и 2009 година, соодветно). Сепак, и покрај речиси универзалното регионално воздигнување, арапските држави се познати по големата резервираност што го придружуваше нивното потпишување на договорот, што често ја изразуваше намерата на државите да ги избегнат елементите што се во спротивност со нивните толкувања на шеријатскиот закон. Загриженоста за предизвикување на гневот на домашните конзервативни сили се вкрсти со потребата да се смири меѓународната публика. Во случајот со ОАЕ, претпоставката дека прифаќањето на агендата на ВПС ќе игра добро со меѓународната, конкретно американска публика е дополнително нагласена со изјавата објавена како последица на неодамнешните арапски договори за нормализација на односите со Израел.
Останува да се види дали ова е едноставно минлив дипломатски тренд, но префрлањето на раководството на агендата на ВПС на држави како ОАЕ ќе отвори сериозни прашања за траекторијата на агендата, со оглед на сериозните празнини во регионот во однос на правата на жените.