Глобалните одгласи на британскиот колапс

Додека светските креатори на политики се собираат во Вашингтон на годишните состаноци на Меѓународниот монетарен фонд, постои историска љубопитност да се разгледа еден феномен. Приближно на секои 15 години од 1930-тите, Британија доживува есенска финансиска криза и промена на режимот на политиката што ги навестува глобалните пресврти неколку години подоцна.
Британија го напушти златниот стандард во септември 1931 година. Следуваа Соединетите Американски Држави во 1933 година. Девалвацијата на стерлингот од септември 1949 година им стави крај на повоените надежи за вистински мултилатерален валутен систем и ја потврди хегемонијата на доларот. Втората повоена девалвација на фунтата, во ноември 1967 година, предизвика верижна реакција, која кулминира со американскиот претседател Ричард Никсон, кој го растури валутниот систем на Бретон Вудс во 1971 година. Распадот на европскиот механизам за девизен курс на „црната среда“ во септември 1992 година ги принуди Франција, Италија, Шпанија и Грција да ја прифатат економската доминација на Германија во Европа. А трката против најагресивниот британски хипотекарен заемодавец Нортерн Рок, во септември 2007 година, стана шаблон за глобалната финансиска криза една година подоцна.

Британија штотуку го претрпе најновиот финансиски грч. Очекуваниот претстоен колапс на фунтата, на пазарот на државни обврзници во земјата и нејзиниот пензиски систем веројатно ќе одекне низ светот на неколку неочекувани начини.
Минатиот месец тврдев дека британската Конзервативна партија се надмина себеси со тоа што во Лиз Трас најде премиер уште полош од Борис Џонсон, Тереза ​​Меј или Дејвид Камерон. Но поставив и парадоксално прашање за политички катастрофалниот експеримент со „Трусономиката“. Дали беше можно облогот на Трус за кејнзијански стимулации и контрола на цените во стилот на 1970-тите да успее, барем на краток рок? Дали некоја модифицирана верзија на британската неортодоксна мешавина на фискални стимулации, ограничувања на цените и енергетските субвенции може да стане модел за другите земји што очајно се обидуваат да ги оживеат економиите во колапс, додека инфлацијата барем привремено ја држат под контрола?
Денес се чини глупаво да се сугерира дека Британија би можела да стане модел за економска револуција, како што беше во времето на Тачер. Сепак, гледајќи подалеку од политичките грешки на Трас, постојат четири карактеристики на нејзината нова економска политика што другите земји би можеле да ги земат предвид доколку некогаш престанат да ѝ се смеат на Британија.

Прво, главен приоритет за економската политика во време на војна и меѓународни енергетски пресврти може да биде да се спречат длабоки рецесии, наместо да се грижите за целите на инфлацијата и динамиката на долгот. Второ, во такви услови, инфлацијата може подобро да се управува со контрола на цените и фискални субвенции отколку со тесни пари. Трето, мешавината на политики на смела фискална експанзија и умерено затегнување на монетарната политика може да успее да избегне економски пад за една или две години и да подготви терен за уредно затегнување на монетарната политика на подолг рок. И, четврто, кога инфлацијата и нивото на долгот се зголемуваат неочекувано, фискалната одржливост може да стане полесна, а не потешка за постигнување.
Сите четири од овие изјави се еретички, според сегашното економско православие. Сепак, сè може да биде поддржано со веродостојни економски аргументи и историски примери (иако со многу контрааргументи и контрапримери).
Размислете за „фискална одржливост“. Да претпоставиме дека владата со раст од 1 отсто и инфлација од 2 отсто има цел сооднос на долгот и БДП од 60 отсто. Едноставната аритметика покажува дека владата мора да го задржи својот дефицит под 1,8 отсто од БДП за да ја исполни оваа дефиниција за „фискална одржливост“. Сега да претпоставиме дека растот е 1 отсто, но инфлацијата се забрзува до 4 отсто и односот долг кон БДП се зголемува на 90 отсто . Во тој случај, владата може да се задолжи до 4,5 отсто од БДП и сепак да го задржи коефициентот на долгот непроменет.
Но, ако има веродостојни аргументи за новите политики на Британија, зошто тие ги втурнаа финансиските пазари во превирања? Причината можеби лежи во зачудувачки политички и институционални грешки, кои речиси го гарантираат крајот на долгата конзервативна хегемонија во британската политика.
Со комбинирање на корисен кејнзијански стимул со економски ирелевантно и политички токсично укинување на највисоката даночна стапка во Британија, Трас остави впечаток дека вистинската цел на новата влада е да го прераспредели приходот од сиромашните на богатите. Инсистирајќи, без докази, дека нејзините даночни намалувања ќе го поттикнат долгорочниот тренд на раст на Велика Британија, наместо едноставно ветување дека ќе го спречи катастрофалниот пад предизвикан од војната во Украина, таа се изложи на економски потсмев и се постави за политички неуспех кога нејзината понуда – странично чудо не успева да се случи.

Трас, исто така, непотребно го отуѓи целиот владин естаблишмент на Британија. Таа го отпушти најмоќниот британски државен службеник, постојаниот секретар на Министерството за финансии, без добра причина. Таа одби да дозволи објективна анализа на нејзините планови од страна на Канцеларијата за буџетска одговорност, што вообичаено би било законско барање за секој буџет. И таа го исмејуваше монетарното управување на Банката на Англија. По овие неиспровоцирани напади врз долгогодишната традиција на непартиска јавна служба на Велика Британија, претставниците на Министерството за финансии и Банката на Англија можеби не беа премногу вознемирени од пазарните превирања минатиот месец.
Поради сите овие грешки, анкетарите сега се речиси едногласни дека конзервативците ќе ги загубат следните избори. Всушност, во текот на британската историја, партијата на власт отсекогаш ја губела по финансиските кризи, дури и оние што биле проследени со пристојно економско закрепнување. Оваа шема најверојатно ќе се повтори во наредните две години.
Да претпоставиме, како што мислам дека е веројатно, Британија успева да го избегне економскиот колапс што многу набљудувачи сега го сметаат за неизбежен и, користејќи субвенции за енергија и контрола на цените, ја стиска инфлацијата назад на толерантни нивоа – не до официјалната цел од 2 отсто, туку до 4 или 5 отсто. До следното лето, другите земји заглавени во рецесија може да почнат со интерес да гледаат на хетеродоксниот економски експеримент на Британија.

Но, внатре во Британија, Трас нема да добие никаква заслуга за избегнување краткорочна економска катастрофа, бидејќи таа никогаш не го претстави тоа како нејзина главна цел. Наместо тоа, таа ќе се соочи со потсмев затоа што го прекршила своето невозможно ветување дека ќе постигне одржлив раст на понудата. Во меѓувреме, опозициските партии ќе се подготвуваат за влада и ќе треба да предложат алтернативни политики за постигнување на долгорочниот раст што ториевците не успеаја да го постигнат.
Со оглед на тоа што фискалните можности се исцрпени од даночните намалувања на Трус и инфлацијата сè уште се сериозен проблем, нема да има сериозни изгледи за алтернативни политики засновани на поголема јавна потрошувачка. Но секоја неконзервативна влада што ќе се појави од следните избори би можела да понуди една целосно веродостојна политика, која веднаш ќе ги подобри изгледите за раст на Британија без буџетски трошоци: обнова на соработката со нејзиниот претежно доминантен трговски партнер, Европската Унија.
Ова не би значело враќање на брегзит. Тоа би значело преговарање за нова царинска унија, усогласување на британските регулативи со единствениот пазар на ЕУ и постепено движење кон поблиски односи со блокот, слично на швајцарските и норвешките аранжмани. Пред еден месец ова ќе беше фантазија, но сега во Британија речиси секој ден се случуваат почудни работи.

Анатол Калецки

(Проџект синдикејт)