Јавната поддршка е главен стратегиски адут за јапонскиот премиер Кишида, кој многу добро знае да ја користи

Јапонската влада јасно сигнализира дека нема да остане на маргините на светските кризи. Сега е посветена на јакнење на демократијата и на заштита на меѓународниот поредок базиран на правила, пишува Ели-Катаина Полкамп за ЕЦФР

Токио го менува политичкиот курс

Избивањето на конфликтот во Украина беше ненадеен повик за будење за Јапонија. Нуклеарните закани на Кремљ и нарушувањето на светскиот мир и стабилност, како и енергијата, безбедноста на храната и синџирите на снабдување доведоа до силни политички реакции и промени во политиката не само на Запад туку и во Јапонија. Неверојатно, јапонските политички елити и гласачи се залагаат за општо преиспитување на одбранбените капацитети на нивната земја, регионалните зависности, управувањето со сојузите и политиката на Русија. Јапонија изненади многумина со својот одговор на украинската криза. Традиционално, земјата се двоумеше и не беше сигурна за својата улога во меѓународните кризи, особено поради законските и уставните ограничувања за употреба на воена сила.

Напуштање на старите политики кон Русија

Ангажираноста долго време беше доминантна тема на јапонската политика кон Русија, особено за време на администрацијата на премиерот Шинѕо Абе. Напорите за потпишување мировен договор со Москва и решавање на деценискиот територијален спор на страните околу северните територии беа високо на агендата на Токио. Пристапот до руската енергија стана стратегиска цел за Јапонија, особено по несреќата во Фукушима во 2011 година, што доведе до тоа да се оддалечи од зависноста од нуклеарната енергија. Јапонија, исто така, сакаше да ги подобри своите билатерални односи со Русија за да создаде регионална безбедносна средина во која би можела да се фокусира на предизвиците од Кина и од Северна Кореја.
Овие цели сега се променети. За разлика од 2014 година, Јапонија силно ги осуди „едностраните промени на статус квото на сила“ на Кремљ, како што рече премиерот Фумио Кишида. Јапонија брзо се усогласи со своите западни партнери како дел од Г7 и најави дека ќе воведе санкции кон Русија, како и кон Белорусија, која ја поддржа. Така, Јапонија воведе санкции за руските банки, ги замрзна руските суверени средства во јапонските банки, им забрани на јапонските компании да инвестираат во Русија, го забрани извозот на опрема за одбрана и за рафинирање нафта во Русија и го повлече трговскиот статус на Русија како најомилена нација.
Јапонската влада, исто така, отстапи од својот традиционален пристап користејќи тврдокорен јазик. Годишниот надворешнополитички извештај на земјата за 2022 година ја опишува руската инвазија дека „ги поткопува темелите на меѓународниот поредок не само во Европа туку и во Азија“. Покрај тоа, јапонската влада го смени официјалниот статус на северните територии од „суверена територија“ во „нелегално заземена“. Повеќето политичари во Токио сега признаваат дека нема изгледи за договор за територијално решение или мировен договор со Русија во скоро време. Во текот на сето ова, администрацијата на Кишида ги адаптираше своите политики не само за Русија туку и за безбедноста и одбраната пошироко.

Двоумење околу енергетските политики

Во секој случај, одговорот на Јапонија во енергетскиот сектор беше помалку значаен. Токио на крајот го забрани увозот на руски јаглен во април, но не го прекина купувањето руска нафта и природен гас. На состанокот на Г7 во мај, Кишида вети дека ќе ја забрани или постепено ќе ја укине руската нафта. Но оттогаш тој тврдеше дека на Јапонија ѝ треба време да најде алтернативни извори на енергија и не сака да се откаже од своите интереси во проектите за нафта и гас „Сахалин 1 и 2“. Администрацијата изрази загриженост дека, ако Јапонија се откаже од проектите и Русија или Кина ги купат своите акции во нив, тоа на крајот ќе биде од корист за Кремљ и ќе ги поткопа јапонските санкции.
Украинскиот конфликт, исто така, поттикна јавна дебата во Јапонија за тоа како земјата најдобро може да се одбрани во случај на напад и да формира сојузи за да ја подобри нејзината отпорност. Акциите на Русија ги потсетија јапонските граѓани дека нивната земја е на првата линија на регионалните конфликти, бидејќи е блиску не само до Русија, која неодамна ги прошири своите воени вежби во регионот, вклучувајќи и во соработка со Кинезите, туку и до Кина и Северна Кореја.
Како и многу земји, Јапонија сега води дебата за трошоците за одбраната. Владејачката Либерално-демократска партија дури најави дека сака да ги зголеми одбранбените трошоци од еден на два отсто од БДП. Сега почнаа да добиваат на сила дискусиите за она што некогаш беа долгорочни или табу-теми, како што се стекнувањето ударна способност, ревизијата на одбранбените клаузули во Уставот и (како што беше предложено од поранешниот премиер Абе) нуклеарниот чадор. Овде следува и преиспитување меѓу елитите што одлучуваат и, уште поважно, драматична промена во јавното мислење. Според една неодамнешна анкета спроведена од Јомиури, 64 отсто од гласачите сакаат Јапонија да ги зајакне своите одбранбени капацитети и 55 отсто поддржуваат зголемување на трошоците за одбрана на два отсто од БДП. Јавната поддршка е главна стратегиска предност за Кишида и тој добро ја користи. Со неговата „визија за мир“, што ја претстави Кишида на неодамнешниот дијалог „Шангри-Ла“, премиерот официјално воведе нова насока во големата стратегија и одбранбената политика на Јапонија. Во исто време, тој го постави патот за пошироко справување со регионалните и светските предизвици.
Кишида јасно сигнализираше дека Јапонија нема да застане на маргините на светските кризи. Повеќе од кога било, тој демонстрира посветеност на храбрата дипломатија и напорите за заштита на регионалната стабилност и меѓународниот поредок заснован на правила. Ова се рефлектира во неговото присуство на дијалогот и учеството на самитот на НАТО кон крајот на јуни. Сојузот на Јапонија со САД повторно е на чело на стратегиските пресметки на Токио за Индопацификот. Сепак, другите сојузници и партнери, како што се членовите на Асоцијацијата на нациите од Југоисточна Азија и Европската Унија (ЕУ), се клучни за напорите на Јапонија да ја подобри нејзината отпорност. ЕУ треба да ги надгради своите партнерства со Јапонија за да го зголеми својот ангажман со „Квад“ и САД за безбедноста во Индопацификот, со цел да ја зајакне својата улога во регионот.