Во Културно-информативниот центар на Македонија во Загреб беше отворена самостојната изложба насловена „Раселени“, на македонската уметница Тања Балаќ. Изложбата ја отвори реномираната хрватска ликовна критичарка Бранка Хлевњак, која истовремено даде и осврт кон неодамна издадената монографија по повод 30 години творештво на Тања Балаќ.
– Тања Балаќ обработува портрети на неми учесници, заглавени во некој имагинарен простор, кој се однесува на животот и судбината на бегалците и прогонетите, додека сликата на денешното општество истовремено се рефлектира преку нивните изгубени погледи. Во изразите на нивните лица се спојуваат различни димензии и прашања за минатото, иднината, егзилот и војната, посочувајќи ги клучните елементи на концептите за дом, засолниште, неизвесност, страв. Акцентот е ставен на концептот на жртвата, на личното и семејното наспроти социјалното и политичкото, како и на индивидуалното наспроти колективното, а сето тоа е ставено во контекст на глобалните општествено-политички промени обележани со бегалската криза – рече Хлевњак на отворањето.
Според неа, кога зборуваме за сликите на Балаќ, треба да кажеме дека таа се занимава пред сè со човекот во контекст на општествените превирања.
– Сепак, тоа не се доброволни патници по работа, тоа се претежно млади луѓе, непомирени од лудо започнатите војни, кои бегаат од убивање, кои се откажале од своите огништа, кои се раселени од своите домови, од својата земја, одвоени од семејствата. Тоа се луѓе во бегство, кои се надеваат на спас, со верба дека на друго место има помирен и подобар живот – вели хрватската критичарка.
Стилски и ликовно, според неа, Балаќ слика во духот на новото милениумско слободно проникнување на фигурата и неформалното.
– Таа слика ангажирано, но не по државни упатства, туку уметнички искрено, субверзивно и отворено, поставувајќи ги универзалните и вечни прашања за човековата слобода. Луѓето на нејзините слики се згрчени заедно, со исти изрази, со слично држење, со само неколку сини и црвени дамки, создавајќи атмосфера на немир, темнина и ноќ. На некои места се редат како за стрелање. Зад нив е црвена заднина, а нивните лица и тела имаат очаен израз, без надеж. Тоа се луѓе што бегаат од пламените пламени, ги напуштаат своите села и градови, брзајќи со глава пред катастрофата што ги снашла – рече Хлевњак.
Тања Балаќ (Скопје, р. 1968) во 1991 г. дипломирала на Факултетот за ликовни уметности во Скопје, на одделот сликарство. Градејќи го својот уметнички и професионален пат, во 2008 г. магистрира на истиот факултет. Членка е на Друштвото на ликовните уметници од 1991 година, а во периодот од 2006 до 2013 година е и негова претседателка.