Брисел со своја шема за справување на ЕУ со ескалирачкиот миграциски притисок
- Од повеќето земји од ЕУ ќе биде побарано да примат баратели на азил од области под миграциски притисок, но некои ќе бидат ослободени од обврската
Европската комисија (ЕК) во вторникот објави кои земји од Европската Унија ќе имаат право на помош од Унијата за справување со миграцискиот притисок, а кои земји ќе бидат ослободени од помош. Според шемата на ЕУ за солидарност, повеќето земји од ЕУ ќе обезбедат помош како што е примање баратели на азил од земји што се борат со високо ниво на миграција или испраќање финансиска и логистичка поддршка за справување со приливот.
Грција, Кипар, Шпанија и Италија се формално признаени како земји под акутен миграциски притисок по наглиот пораст на пристигнувањата во текот на изминатата година и затоа имаат право на помош од групата од средината на 2026 година.
Базата за солидарност е централен елемент на новата рамка на ЕУ за миграција и азил и е дизајнирана да обезбеди пофер распределба на одговорностите за справување со притисоците што може да ги создаде миграцијата.
Спроведувањето на рамката на ЕУ за миграција е прашање на балансирање на солидарноста и одговорноста, според комесарот за внатрешни работи Магнус Брунер.
– Сè мора да оди рака под рака, тоа е паралелен развој – изјави тој за новинарите во вторникот, додавајќи дека пактот гарантира дека земјите што се соочуваат со непропорционален притисок се третираат различно.
Во исто време, Комисијата призна дека Бугарија, Чешка, Естонија, Хрватска, Австрија и Полска се справуваат со „значајни миграциски ситуации“ поради постојаните притисоци во текот на изминатите пет години. Оваа ознака им овозможува да побараат целосен или делумен поврат на нивните придонеси (без разлика дали се финансиски или во однос на преместување) во механизмот за солидарност во наредната половина година откако шемата ќе стапи во сила.
Комисијата ги идентификуваше Белгија, Бугарија, Германија, Естонија, Република Ирска, Франција, Хрватска, Летонија, Литванија, Холандија, Полска и Финска како земји изложени на ризик од миграциски притисок во наредната година. Тие нема да можат да се откажат во 2026 година, но се блиску до прагот за тоа во иднина.
Критериумите за оваа класификација „во ризик“ вклучуваат постојано голем број луѓе што пристигнуваат, преоптоварени системи за прием и потенцијална манипулација со миграцијата од трети земји како Русија. Иако засега не се ослободени, овие земји ќе добијат приоритетен пристап до Алатникот за поддршка на миграцијата на ЕУ, кој обезбедува итно финансирање, оперативна помош и координација на политиките.
– Оние што се изложени на ризик од миграциски притисок сепак ќе треба да обезбедат солидарност, а оние што се под значителен миграциски притисок можат да побараат да бидат ослободени од обезбедување солидарност – објасни претставник на Комисијата. Тие додадоа дека извршната власт на ЕУ е одговорна за процена на ситуацијата, додека Советот на ЕУ одлучува кои земји спаѓаат во секоја категорија.
Најмногу поделби од аспект на шемата предизвикува барањето на некои земји да примаат баратели на азил што инаку не би се приближиле до нивните граници. Благодарение на карактеристичниот бриселски заобиколен пат, само солидарноста, не преместувањето, е задолжителна според рамката на ЕУ за миграција и азил. Ова значи дека земјите на крајот имаат избор или да прифаќаат мигранти или да даваат финансиска исплата за секое лице што одбиваат да го примат – или да нудат друга форма на помош.
Овој аранжман беше дизајниран да им се допадне на земји како Полска, Унгарија и Чешка, кои се спротивставија на задолжителното преместување на барателите на азил кога беше договорена рамката во јуни 2023 година.
Комисијата не објави детали за бројот на предложени преместувања или износот на пари понудени наместо нив. Според законодавството на пактот за миграција, овие информации нема да бидат јавно објавени сè додека земјите од ЕУ не одлучат за конечната големина на фондот за солидарност.
Се очекува преговорите за претворање на предлогот во правно обврзувачки акт да започнат во наредните недели. Комесарот Брунер ќе одржи расправа со европратениците денес за овој сет предлози, но Европскиот парламент нема законодавна моќ по ова прашање. Р.С.
Сириските мигранти во Германија се соочуваат со неизвесност по повикот
на Мерц за репатријација
Кога Германија ги отвори своите врати за бегалците од војната на Блискиот Исток, повеќе луѓе пристигнаа од Сирија отколку од која било друга земја, наоѓајќи домови, работејќи, создавајќи семејства. Сега се поставува прашалник над нивната иднина, откако германската влада, која го зацврсти својот став за имиграцијата поради подемот на десницата, посочи дека можеби е време некои да се вратат дома, доброволно или не.
Околу еден милион Сиријци пристигнаа во Германија на врвот на бегалската криза во 2015-2016 година, под поранешната канцеларка Ангела Меркел. Приближно 1,3 милион живеат во Германија во моментов, вклучувајќи 25.000 што се родени таму. Сега, канцеларот Фридрих Мерц и други конзервативци во неговиот коалициски кабинет повикуваат на нивна репатријација.
Мерц неделава изјави дека Берлин ќе пристапи кон прашањето на „многу конкретно прашање“, бидејќи сигнализираше дека „веќе нема основа за азил во Германија и затоа можеме да започнеме и со репатријации“.
Иако германската влада пред сè ќе ја охрабри доброволната репатријација, Мерц рече дека оние што одбиваат „секако, можат да бидат депортирани во блиска иднина“, бидејќи нагласи дека враќањето на Сиријците во нивната татковина би било клучно за обновата на земјата разурната од војна. Германскиот канцелар исто така откри дека го поканил сирискиот претседател Ахмад ал-Шара во Берлин за да разговараат за ова прашање. Од падот на режимот на Башар ал Асад во Сирија, околу 1.300 Сиријци или 0,1 отсто доброволно се вратиле во својата татковина, според германското министерство за внатрешни работи. И покрај реториката на Мерц, во оваа фаза останува нејасно колку би биле широко распространети депортациите. Германија досега објави само планови за депортирање на Сиријци со криминални досиеја.
Сиријците живеат во Германија под различни правни статуси – на некои им е доделено германско државјанство, додека други имаат дозволи за постојан престој. Над 160.000 Сиријци добиле германско државјанство до крајот на 2023 година, објави „Дојче веле“. Оние што спаѓаат во овие категории нема да треба да ја напуштат Германија, изјавија политичарите на ЦДУ за време на коалициската дебата во вторникот, според „Ројтерс“.
Стотици илјади други имаат привремени дозволи за престој, кои им се доделуваат по добивањето статус на заштита, како што се азил, бегалец или супсидијарна заштита, што се применува кога ниту едно од првите не може да се одобри и се заканува сериозна штета во земјата на потекло. Привремените дозволи за престој им овозможуваат на странците да живеат и работат во Германија, како и да добиваат владини бенефиции, но нивната способност да останат таму е неизвесна. Прашањето за репатријација е спорно и доаѓа со значителни правни пречки. Во меѓувреме, Сирија со години останува обележана со конфликт, а граѓаните во Германија ја следат дебатата со зголемена загриженост. Р.С.


































