РЕТРО КИНО

  • Едвард Нортон е срцето и душата на филмот. Со физичката трансформација (избричена глава, тетоважи со свастики, градење мускулест лик), но и со длабочината на емоционалната игра, тој создаде лик што истовремено предизвикува страв и емпатија. За оваа улога беше номиниран за „оскар“ за најдобар актер во главна улога, а денес често се смета за најдобрата изведба во неговата кариера

Филмот „Американска историја X“ (1998) е едно од најпотресните и најдлабоки кинематографски дела на доцниот 20 век. Во режија на британскиот уметник и режисер Тони Кеј, сценарио на Дејвид Мекена и со фасцинантна главна улога на Едвард Нортон, филмот претставува комплексна анализа на расизмот, насилството и можноста за искупување. Иако на површина е приказна за едно семејство во Лос Анџелес, во суштина е универзална метафора за разорната моќ на омразата и начините на кои таа се пренесува низ генерациите.

Содржината како трагедија во неколку чина

Фокусот е ставен на браќата Дерек и Дени Винјард, чии животи се обликувани од семејни загуби, социјални тензии и идеолошка манипулација. Дерек, млад и интелигентен, станува икона и лидер на локално неонацистичко движење. Неговата харизма и агресија го претвораат во симбол за младите што бараат насока. Но тоа што убива двајца Афроамериканци – сцена што е една од најшокантните во историјата на филмот – го води во затвор.

Таму, наместо дополнително да стане пожесток, Дерек поминува низ лична трансформација: предавството од сопствените „соборци“, пријателството со Афроамериканец и самото искуство на насилството го тераат да ја согледа празнината на идеологијата што ја следел.

Паралелно, неговиот помлад брат Дени (Едвард Фурлонг) го прикажува процесот на наследување на омразата. Филмот се отвора со тоа што тој пишува есеј за делата на брат му, што му носи казнена задача од професорот Свејни – човек што станува морален водич во неговиот живот.

Визуелниот јазик – црно-белото како метафора

Еден од најсилните уметнички избори на Тони Кеј е поделбата на филмот во два визуелни слоја:
– Црно-бели сцени – минатото, исполнето со омраза, фанатизам и насилство;
– Сцени во боја – сегашноста, во која постои можност за промена и човечка врска.
Овој контраст не е само стилски трик туку силна метафора за ограничениот и апсолутистички светоглед на расизмот, кој во реалноста секогаш е исполнет со нијанси и комплексност.

Маестрални актерски изведби

Едвард Нортон е срцето и душата на филмот. Со физичката трансформација (избричена глава, тетоважи со свастики, градење мускулест лик), но и со длабочината на емоционалната игра, тој создаде лик што истовремено предизвикува страв и емпатија. За оваа улога беше номиниран за „оскар“ за најдобар актер во главна улога, а денес често се смета за најдобрата изведба во неговата кариера.

Едвард Фурлонг, познат од „Терминатор 2“, ја носи улогата на Дени со суптилност и емоционална длабочина, прикажувајќи како млад човек може да биде обликуван од околината. Стеси Кич во улогата на фанатичниот лидер Камерон, Беверли Д’Анджело како мајката и Ејвери Брукс како професорот Свејни се дополнителни столбови на филмот.

Теми што не стареат

Филмот се занимава со теми што и денес звучат актуелно:
Расизмот и екстремизмот како реакција на економски стравови, семејни загуби и потребата за идентитет.
– Силата на идеологијата да го искривува светогледот на младите.
– Циклусот на омразата – кој се пренесува како отровен завет од постарите на младите.
– Можноста за искупување – иако не секогаш завршува со победа.
– Трагичниот крај на филмот, во кој Дени станува жртва на омразата, ја зацврстува пораката: промена е можна, но никогаш не е загарантирана и секогаш е под закана од минатото.

Проблематична продукција

Зад сцената, „Американска историја X“ има контроверзна историја. Режисерот Тони Кеј, познат по рекламите и уметничките фотографии, влезе во остар конфликт со студиото „Њу лајн синема“. Тој бараше шест месеци дополнително време за монтажа, што му беше одбиено. Студиото му довери дел од финалното обликување на Нортон, што доведе до јавна кавга меѓу режисерот и актерот. Кеј дури побара името да му биде тргнато од филмот, но тоа не беше дозволено. И покрај хаотичната продукција, резултатот беше ремек-дело што се проби во колективната свест.

Одек и критички прием

При премиерата, филмот предизвика бурни реакции. Критичарите ги пофалија Нортон и смелоста на темата, но имаше и загриженост дека одредени сцени би можеле да бидат инструментализирани од вистински екстремисти. Со текот на времето, „Американска историја X“ стана култно остварување, редовно се вбројува меѓу најдобрите филмови на сите времиња и е задолжителна лекција за многу факултети по филмологија и социологија.

На популарниот филмски портал „ИМДб“ има висока оценка (8.5/10) и се наоѓа во првите педесет најдобри филма на сите времиња, а критичарите често го ставаат во листи на филмови што „мора да се гледаат“.

Овој филм не освои многу награди, но остави силен печат и беше широко признаен од критиката. Најзначајните признанија што ги доби се:
– „оскар“ (1999) – Едвард Нортон беше номиниран за најдобар актер во главна улога (единствена номинација за филмот);
– „блокбастер ентертеинмент авордс“ (1999) – Нортон беше номиниран за омилен актер во драма, но не победи;
– ОФТСА (1999) – повеќе номинации, меѓу кои за најдобар актер (Нортон) и најдобар млад актер (Едвард Фурлонг);
– „сателит авордс“ (1999) – номинација за Едвард Нортон во категоријата најдобар актер во драма;
– „Бостон филм критикс“ (1998) – Едвард Нортон беше номиниран за најдобар актер, но наградата отиде кај друг актер.

Интересно е тоа што иако филмот денес се смета за класика, во своето време беше потценет од наградните тела, веројатно поради неговата контроверзна содржина и турбулентната продукција.

Социолошка актуелност

Иако сниман во 1990-тите, филмот денес има уште поголема релевантност. Станува збор за период на растечки национализми, теории на заговор и поделби во општествата низ светот. Овој филм предупредува дека екстремизмот не се раѓа во вакуум – тој е резултат на економски кризи, културни конфликти и политичка манипулација.

Филмот денес често се користи во академски контексти – на предавања по социологија, психологија и политички науки – како пример за тоа како уметноста може да објасни сложени општествени процеси.

Заклучок – филм што не старее

„Американска историја X“ е повеќе од филм; тоа е огледало на едно општество во кое омразата се чини неуништлива, но и сведоштво за тоа дека секој човек може да избере друг пат. Со фасцинантните изведби, моќниот визуелен јазик и темите што сè уште болат, филмот останува актуелен повеќе од две децении по своето објавување.
Тоа е трагедија со предупредувачка нота: омразата има цена и таа цена често ја плаќаат младите.

„Американска историја X“ не е само филмска драма туку тоа е студија за механизмите на радикализација и силата на општеството да обликува личности. Режисерот Тони Кеј ни прикажува како социјалните околности, семејната динамика и идеолошката манипулација можат да создадат почва за екстремизам.

Загубата на родител, економските несигурности и расните тензии во Лос Анџелес стануваат катализатори за омразата што ја апсорбираат младите. Дерек ја наоѓа својата „смисла“ во неонацистичкото движење, а Дени, како помал брат, станува огледало на неговите избори.

Една од најсилните социолошки пораки е дека омразата често се учи дома. Сцената во која таткото на Дерек со потсмев зборува за „афроамериканска литература“ предизвикува трајна промена во неговата перцепција. Така, филмот покажува дека идеологијата не почнува со улични банди или екстремистички лидери – таа најчесто се всадува во интимниот простор на семејството.