Компјутерот е интересен, но наставникот е незаменлив

Славица Ступарушиќ

  • Кога предавачите комуницираат со студентите преку интернет, не се знае колку се фокусирани учениците или студентите, дали им е интересно предавањето, дали им треба пауза

Вештачката интелигенција е насекаде околу нас – од социјалните мрежи, преку образовната технологија, до видеоигрите и иновативните играчки. Младите луѓе што растат во време на брз технолошки напредок треба да вклучат нови технологии во својата настава, да го извлечат најдоброто од нив и да ги заштитат децата од опасност, вели училишниот психолог Драгана Станковиќ.

Емоционална интелигенција

– Кога зборуваме за вештачка интелигенција, првото нешто што ни паѓа на ум се логиката и алгоритмите, додека со емоционалната интелигенција се обидуваме да ги поврземе емоциите со логиката. Вештачката интелигенција, технологија создадена од човекот, ги тера машините да размислуваат како луѓе. Од друга страна, емоционалната интелигенција е способност на поединецот да ги контролира и оценува емоциите. Некои истражувачи веруваат дека може да се научи и зајакне, други веруваат дека е вродена карактеристика. Емоционалната интелигенција е еднакво важна како и емоциите. Замислете како би било ако не бевме во можност да ја разбереме тагата или среќата на најблиските – објаснува Драгана Станковиќ.

Таа исто така додава дека емоционалната интелигенција е поважна од коефициентот на интелигенција за постигнување успех и стабилност во животот.
– Со оглед на сегашната ситуација, вештачката интелигенција е нешто што е поврзано со машините, а емоционалната интелигенција е нешто што е поврзано со луѓето, со срцето – вели уредничката на порталот „Психологија онлајн“.

Пример за примена на новите технологии во наставата беше пандемијата на коронавирусот. И наставниците и учениците тогаш рекоа дека им недостига живиот збор во директната настава.
– Воспоставувањето добра врска помеѓу наставниците и учениците отсекогаш било важно. Некои информации, како на пример колку се фокусирани учениците, дали ги сметаат часовите за интересни, дали им треба пауза, често се губат при комуникацијата преку интернет. Одржувањето на врската помеѓу наставниците и учениците сега е поважно од кога било, а исто така и потешко од кога било – признава Станковиќ.

Вештачката интелигенција, користејќи технологии како што се следење на очите, анализа на гласот и кодирање на лицето, може да им помогне на наставниците да го оптимизираат искуството на учење на секој ученик. Но таа не може да го заземе нивното место. Станковиќ верува дека за да се зголеми квалитетот на образованието, истражувачите и програмерите треба да се фокусираат на зголемување на обемот на работа на наставниците наместо да се обидуваат целосно да се ослободат од нив.
– Една од најважните улоги на наставникот е да негува врска со своите ученици. Тоа ги мотивира, ги тера да се ангажираат. Водењето час не е само прашање на експертиза за предметот, туку и емпатија, увиди и инспирација на наставниците. Машините не можат да се споредат со тоа. Алатките за вештачка интелигенција можат да им помогнат на учениците да стекнат персонализирано учење, но само кога се водени од вешт и емпатичен наставник – објаснува таа.

Ефективно учење

Наставата е многу повеќе од пренесување знаење и развивање вештини; таа им помага и на учениците да станат одговорни, етички членови на општеството. Наставниците промовираат доверба, чесност и интегритет во училницата и служат како модели на улоги. Затоа е важно да се инвестира во развојот на наставниците и да се обезбедат ресурсите и поддршката што им се потребни на сите училишта и колеџи за да станат подобри едукатори.
– Вештачката интелигенција служи како поддршка за едукаторите, но на крајот на краиштата, интелигенцијата на наставниците сè уште е движечката сила зад ефикасното и значајно учење – заклучува Драгана Станковиќ.
(Политика.рс)