Владата во Берлин жестоко се спротивставува на законодавството на ЕУ за нулта емисија на ЦО2 со почеток од 2035 година, со цел да ја заштити својата индустрија за производство на автомобили
Недоразбирања и конфликти меѓу членките на ЕУ за законската регулатива од областа на автомобилската индустрија
Најголемата економија на ЕУ станува најголем создавач на проблеми во Унијата?! Така барем ја оквалификуваа Германија поддржувачите на законодавството на Европската Унија за забрана на продажба на нови автомобили што емитуваат ЦО2 од 2035 година, бидејќи Владата во Берлин жестоко се спротивставува на законодавството на ЕУ за нулта емисија, со цел да ја заштити својата индустрија за производство на автомобили.
Во обид да ја заштити својата водечка индустрија од усвојувањето на најавените промени во регулативата поврзана со автомобилите со внатрешно согорување, Германија го блокира конечното одобрување на законодавството на Европската Унија за забрана на продажба на нови автомобили што емитуваат ЦО2, што е предвидено од 2035 година.
Ваквиот потег значи отфрлање на напорите на ЕУ да ги намали стакленичките гасови од транспортот – клучен дел од нејзината понуда да стане климатски неутрална до 2050 година. Исто така предизвикува предупредувања дека таквите „тактики на тврд пристап“ може да дадат лош пример за другите земји од ЕУ што сакаат да го заштитат она што го сметаат за свои клучни национални интереси!
Она што се сметаше за договорено, веќе не е така
Забраната за мотори со внатрешно согорување во ЕУ се чинеше дека е „завршена работа“. И Европскиот парламент и земјите од ЕУ во Советот се согласија со закон со кој ќе се забрани продажба на нови автомобили и комбиња што емитуваат ЦО2 од 2035 година, со што електричните возила би станале норма. Министрите на ЕУ требаше да дадат конечно одобрение во вторникот – но тогаш Германија се спротивстави.
Слободната демократска партија (ФДП), една од трите партии што ја сочинуваат владејачката коалиција на Германија, сака Европската комисија да вклучи ставка во законодавството што ќе овозможи продажба на возила со мотори за внатрешно согорување, сè додека тие користат таканаречени е-горива. Овие синтетички горива се неутрални во климата, но бараат многу повеќе енергија за производство отколку полнење електрично возило.
– Ситуацијата е неприфатлива. Не е прифатливо дека една земја се повлекува од својот збор. Германија го одобри договорот – рече Паскал Канфин, француски европратеник од партијата на претседателот Емануел Макрон, кој е претседател на Комитетот за животна средина на Европскиот парламент и водеше преговори за законодавството за нулта емисија.
Тој ја даде изјавата пред новинарите, притоа повикувајќи го германскиот канцелар Олаф Шолц да не остане запаметен „во историјата на Европа како оној што го уби зелениот договор“.
Како и да е, ФДП инсистира на попуштање на законот на ЕУ, наведувајќи ја потребата за „отвореност“ на нови технологии. По серијата болни порази на регионалните избори во текот на изминатата година, слободните демократи го направија клучен политички приоритет токму спасувањето на моторот со внатрешно согорување. И тоа не само поради симболично значење туку и како главен извор на работни места.
Иако претседателката на Комисијата, Урсула фон дер Лејен, во неделата се состана со германската влада за да изврши притисок за повлекување, во понеделникот Шолц јасно стави до знаење дека Берлин не се повлекува од Комисијата сè додека Комисијата не претстави предлог за вклучување на е-горивата во законодавството во 2035 година.
– Владата е обединета во очекувањето дека Европската комисија… ќе даде предлог што е насочен кон тоа како може да се користат е-горивата по 2035 година – рече канцеларот.
Германија може да формира малцински блок што би ја спречил ЕУ да го усвои мандатот за нулта емисија на гасови
Заедно со Италија, Полска и Бугарија, кои исто така изразија забелешки за законот на ЕУ, Германија може да формира малцински блок што би ја спречил ЕУ да го усвои мандатот за нулта емисија на гасови.
Но треба да се знае дека не се сите во Берлин расположени за оваа идеја – особено зелените, кои се исто така дел од владејачката коалиција.
– Секогаш е тешко кога одеднаш ќе излезете со различно мислење во последните неколку метри. Со таквиот чекор, Германија ја става на коцка довербата на европско ниво. Ова генерално не треба да се прави, без оглед на содржината на прашањето – се пожали зелениот пратеник Антон Хофрејтер, претседател на Комитетот за европскиот работи на Бундестагот.
Акциите на Берлин исто така ги активираа алармните сирени во Брисел. Постои „страв дека земјите како Полска започнуваат со користење на истата тактика, бидејќи сегашното германско однесување ги легитимира нападите врз другите климатски прашања“, рече дипломат од земја на ЕУ што бара поамбициозна акција за климатските промени.
Расмус Андресен, пратеник на зелените од Германија во ЕУ, исто така предупреди дека Берлин создава преседан што „сега ќе биде злоупотребен од другите земји на ЕУ, но и од актерите во Европскиот парламент што сакаат да се ослободат од зелениот договор. Ова е причината зошто договорот меѓу Комисијата и германската влада сега станува клучен и многу политички релевантен“.
Андресен забележа дека Германија во минатото ги критикуваше земјите како Полска или Унгарија за земање на ЕУ како заложник и се закани дека ќе го блокира законодавството во нивните битки со Брисел.
– Десничарските популистички влади, како во Италија на пример, или секако во Полска или Унгарија, секогаш ќе нè копираат во иднина, бидејќи можат да се повикуваат на вакви конкретни прашања и да тврдат дека другите го прават истото тоа. Едноставно треба да разберете дека Германија секако не е само некоја земја туку и најголемата и економски најсилна земја-членка на ЕУ, на која другите земји се угледуваат и според неа се ориентираат до одреден степен. И затоа ваквата постапка е многу проблематична и може да доведе до фактот дека веродостојноста – која е многу важна во европската демократија – ќе биде загарантирана во помала мера во иднина – рече зелениот пратеник.
Различни позиции
Од своја страна, ФДП оспорува дека ја загрозува репутацијата на Германија со блокада во последен момент.
– Би било погрешно да се извлечат заклучоци за веродостојноста на Германија во Европа од дискусијата за крајот на моторот за внатрешно согорување. Тековната дебата е нормален процес на преговарање – рече Вип Торстен Хербст.
Партијата соопшти дека Владата минатата година дала само прелиминарно одобрение за договорот од 2035 година, затоа што очекувала дека Комисијата ќе предложи начин за вклучување на е-горивата. Сега вели дека се чувствува измамено затоа што комисијата не го сторила тоа.
– Бараме почитување на правната регулатива од Европската комисија, која ни го вети тоа, а кога не го стори тоа, беше целосно изненадена што не се согласуваме – изјави минатата недела министерот за транспорт Волкер Висинг, член на ФДП.
Иако економски либералната партија вели дека се обидува да ги заштити производителите на автомобили, индустријата е многу поамбивалентна во врска со тактиките на „голиот нож“ во Берлин.
– Инсистирањето на условите на забраната од 2035 година создава неизвесност кај потрошувачите, но и во индустријата што инвестира во електрични возила, батерии и создавање инфраструктура – рече Мартин Сандер, генерален директор на „Форд“ во Европа.
Компанијата се заложи целосно да се префрли на електрични автомобили од 2026 година. Неговиот ривал „Фолксваген“, најголемиот светски производител на автомобили, има цел да го испушти европското производство на автомобили со согорување на автомобили до 2033 година.
Подготвил: Mарјан Велевски