Како Западот ги затру своите пари

Кога една фабрика сака да го отстрани токсичниот отпад, таа наплаќа негативна цена за него, односно нејзините директори плаќаат за да се ослободат од него. Но кога централните банки почнуваат да се однесуваат со парите како автомобилските производители со потрошената сулфурна киселина, тогаш на сите им е јасно дека нешто е гнило во кралството на финансискиот капитализам

Јанис Варуфакис

Капитализмот го освои светот со тоа што претвори во стоки речиси сè што имаше вредност, но не и цена, со што предизвика остар јаз меѓу вредностите и цените. Истото тоа им го направи и на парите. Вредноста на размената на парите секогаш ја одразуваше подготвеноста на луѓето да предадат вредни работи за дадени суми готовина. Но во капитализмот, и кога христијанството ја прифати идејата за наплата на заеми, парите добија и пазарна цена: каматна стапка или цена за закуп на куп пари за одреден период.
По финансиската криза во 2008 година, а особено за време на пандемијата, се случи чудна појава: парите ја задржаа својата девизна вредност, но нивната цена се намали и во многу наврати стана негативна. Политичарите и централните банкари ненамерно ја отруја „човечката способност за отуѓување“ (поетската дефиниција за парите на Карл Маркс). Отровот што тие го администрираа беше политиката по 2008 година, во Европа и во САД, на сурово штедење за повеќето да го финансираат социјализмот за малкумина.

Штедењето ги намали јавните расходи токму кога приватните расходи се уриваа како кула од карти, забрзувајќи го падот на збирот на приватните и јавните расходи, што е, по дефиниција, национален доход. Во капитализмот, само големите бизниси имаа капацитет да позајмуваат значителни суми од парите што заемодавците, главно богати луѓе со големи заштеди, се подготвени да ги позајмат. Ова е причината зошто цената на парите падна по 2008 година. Побарувачката за нив пресуши, бидејќи големите бизниси одговорија на катастрофалниот ефект на штедењето врз побарувачката со откажување на инвестициите, дури и кога понудата на пари растеше.

Цената на парите, односно каматната стапка, паѓа кога побарувачката за нив се задржува под количеството што е достапно за позајмување. Но тука е клучната разлика. Наместо да се радуваат што сега можат да се задолжуваат поевтино, инвеститорите сметаат дека централната банка мора да мисли дека работите се мрачни за да дозволи толку многу да се намалат каматните стапки. Затоа тие решаваат да не инвестираат дури и ако им дадат бесплатни пари. Дури и откако централните банкари нагло ја намалија официјалната цена на парите, инвестициите не успеаја да закрепнат, а цената на парите продолжи да паѓа, сè додека не достигна помало од очекуваното ниво.

Тоа беше чудна ситуација. Кога фабриката сака да го отстрани токсичниот отпад, наплаќа негативна цена за него, односно нејзините директори му плаќаат некому да се ослободат од него. Но кога централните банки почнуваат да се однесуваат со парите како производителите на автомобили со потрошената сулфурна киселина или нуклеарните централи со нивните радиоактивни отпадни води, се знае дека нешто е гнило во кралството на финансискиот капитализам.

Некои коментатори сега се надеваат дека западните пари се прочистуваат во пламенот на инфлацијата и зголемувањето на каматните стапки. Но инфлацијата не го исфрла отровот од паричниот систем на Западот. По повеќе од една деценија зависност од отруени пари, не се појавува очигледен метод за детоксикација. Инфлацијата денес не е истиот ѕвер со кој се соочи Западот во 1970-тите и раните 1980-ти. Овој пат, таа ги загрозува трудот, капиталот и владите на начини на кои не можеше пред 50 години. Тогаш трудот беше доволно организиран за да бара зголемување на платите, што ја спречи кризата со трошоците за живот, а ниту државите ниту приватните корпорации не се потпираа на бесплатни пари. Денес не постои оптимална каматна стапка што ќе го врати балансот помеѓу побарувачката на пари и понудата на пари што не предизвикува масовен бран на приватен и јавен банкрот. Тоа е долгорочната цена на отруените пари.

Владата на САД се соочува со невозможната дилема за ограничување на домашната инфлација и принудување на корпоративна Америка и многу пријателски влади во солвентната криза што ќе ја загрози сопствената стабилност на Америка. Работите се многу полоши во еврозоната, каде што политичарите одбија да го направат очигледното откако европските банки пропаднаа по 2008 година: воспоставување фискална унија. Наместо тоа, тие ѝ дозволија на Европската централна банка (ЕЦБ) да направи „сè што е потребно“ за да го спаси еврото. Само со труење на сопствените пари, ЕЦБ можеше да го одржи еврото да се покаже на патот. Денес, ЕЦБ поседува огромни количества италијански, шпански, француски, дури и грчки долг што повеќе не може да го оправда како средство за постигнување на целта за инфлација, но од кој не може да се откаже без да го доведе во прашање постоењето на еврото.

Додека размислуваме за нерешливата загатка со која се соочуваат Европа и Америка, ова е можеби добар момент да се размисли за подлабоката причина зошто парите можат да се отрујат. Парите имаат две природи. Првата природа, онаа на стоките што ги тргуваме со други, никогаш не може да објасни зошто парите некогаш би добиле негативна цена. Но нивната втора природа е таква што парите, како и јазикот, се исто така одраз на нашиот однос еден кон друг и со нашите технологии. Тоа одразува како ја трансформираме материјата и го обликуваме светот околу нас. Ја мери нашата „отуѓена способност“ да ги правиме работите заедно, како колектив. Откако ќе ја препознаеме втората природа на парите, сè има многу повеќе смисла.

Социјализмот за банкарите и штедењето за повеќето други ја спречија динамиката на капитализмот, втурнувајќи го во состојба на позлатена стагнација. Отруените пари се слеваа во порои, но не во сериозни инвестиции, добри работни места или што било способно да ги врати изгубените животински духови на капитализмот. И сега, кога сеништето на инфлација лебди над нас, ниту една монетарна политика не може да ги прочисти парите, да ја врати рамнотежата или да ги канализира инвестициите таму каде што му се потребни на човештвото.

Јанис Варуфакис е поранешен грчки министер за финансии, а актуелно е професор по економија на Универзитетот во Атина