Акредитацијата и евалуацијата како процес за квалитетно високо образование

Авторот на анализата, која во наредните денови ќе ја пренесуваме на страниците на „Нова Македонија“, во неколку продолженија се осврнува на предизвиците на акредитацијата како потврдување на студиските програми и евалуацијата како процена, вреднување и признавање на високообразовната установа и на студиските програми за вршење високообразовна дејност и одржување на квалитетот на високото образование. Анализата елаборира аргументи преку кои авторот тврди дека „акредитацијата е клучен сегмент на високообразовниот систем на секоја земја“…

Квалитетното високо образование на Република Македонија треба да биде компатибилно со балканските и европските земји и со нивна заемна соработка на тој план, од причини што дава профил и продукт за ангажирање и вклучување во општествените процеси на дејствување, односно во сите сфери: општествената дејност, економијата, технологијата, производството и другите сегменти на човековото дејствување.
Сообразувајќи се со општествено-демократските, научно-технолошките, економските и иновативните процеси, промени и движења во целокупниот општествен развој и напредок, тие условуваат и наметнуваат реформирање и иновирање на современата едукација на високостручните кадри.
Од анализата на многу студии кај нас, Европа и пошироко, високостручните и научни кадри претставуваат развоен ресурс за постојан развој и прогрес кој не може да се реализира без високостручни научни кадри. Наведеното укажува и потврдува дека предизвиците и барањето на времето, иновациите и другите нови тенденции треба да се прифатат и да одат во чекор со универзитетот – факултетот и институтите односно професорите, соработниците и студентите.

ВОВЕД

Квалитетот на високообразовните институции е приоритет на секоја европска земја, а во тие рамки и на Република Македонија.
Нашата држава има прекрасно едукативно тло, затоа што Македонија има длабоки културно-историски и педагошко-просветителски традиции уште од древното историско минато, уште од времето на словенските и македонски просветители и педагошки дејци Кирил и Методиј и Климент и Наум Охридски.
Имајќи ги предвид овие длабоки древни културно-историски традиции никнати на македонската почва и на македонското едукативно тло, се наметнува потребата од создавање современа високообразовна дејност во Република Македонија компатибилна со европскиот високообразовен систем.

Фото: „Нова Македонија“

Од горенаведеното се поставува прашањето зошто е потребно да се направат надворешни евалуации на универзитетите. Потребно е затоа што треба да се проверат и оценат, да обезбедат подобар квалитет во сите домени на своето дејствување на универзитетот, да се согледаат силните страни, како и слабите страни на акредитираните студиски програми, условите за работа, наставата, наставниот кадар и слично.
Квалитетот на високообразовните институции во секоја земја, како и во Република Македонија, се врши преку рангирање на високообразовните институции. Во Република Македонија тоа рангирање се правеше на секои две години, по барање на Министерството за образование и наука (МОН), па така во академската 2013/2014 година го изврши Шангајскиот универзитет „Џио Тонг“ (Shanghai Jiao Tong university) од Народна Република Кина, исто така и во 2015/2016 година го направи Шангајскиот универзитет, а беше објавeн во 2017 година. И од 2017 до ден-денес (2025 година) нема никакво рангирање по барање на Министерството за образование и наука во Република Македонија. Зошто, одговорите треба да ги дадат (според мене) некомпетентните поставени министри за образование и наука.
Ќе се обидам да истакнам некои мои ставови, анализи и мерки за вреднување на квалитетот на високото образование во Македонија, Хрватска, Бугарија и во Албанија од пред неколку години, кои се актуелни и ден-денес и нема никакви промени и подобрувања.

Автор: Ѓорѓи Илиевски, виш просветен инспектор во пензија

(продолжува утре со: Мерки и критериуми за вреднување на квалитетот на високото образование во Република Македонија)