Реклами, попусти, пакети со специјални понуди… нѐ бомбардираат од сите страни во овој период од годината. Па затоа, нудиме неколку совети како да избегнете прекумерно трошење за време на претпразничниот период и во сезоната на новогодишно и божиќно купување. Сезоната на годишни одмори може да биде незгодно време од годината поради многу причини, но ако имате одредена слабост кон, на пример, нова облека и чевли, речиси е невозможно да ја игнорирате желбата за прекумерно трошење. Поради морето од водичи за избор на вистински подарок, потоа ограничените серии на производи и возбудливата продажба – притисокот врз паричникот или платежните картички во овој период е најголем во текот на годината. Терапевтите и финансиските експерти даваат совети како да се справите со замките на пазарењето во наредниот период без да трупате долгови.
Дали имате проблем со зависноста од шопинг? Прво, важно е да направите разлика помеѓу безопасната возбуда од празничниот шопинг и компулсивното трошење. Зависноста од шопинг е исклучително силна потреба да трошите пари на непотребни работи без разлика дали имате средства или не. Ако сте таинствени кога купувате, често подлегнувате на импулсните купувања, го чувате скриено она што не ви треба или одите на шопинг без намера да купите нешто, но потоа го правите тоа – време е да побарате стручен совет.
Компулзивното купување е во пораст низ светот и се проценува дека меѓу 8 и 16 отсто од населението во Обединетото Кралство е зависно од прекумерно трошење. Со оглед на тоа што повеќето луѓе пазаруваат за празниците преку интернет, може да биде уште потешко да се одолее на прекумерното трошење.
– Дигиталното купување, со својата ниска саморегулација, им отежнува на поединците да ги контролираат своите импулси. Една неодамнешна студија покажа дека паметните телефони особено ја поттикнуваат зависноста од купување и како директен резултат луѓето имаат проблеми поврзани со долгови – вели терапевтката Памела Робертс во изјава за британски „Индепендент“.
Практични стратегии што треба да ги пробате
Кога станува збор за онлајн купување, сандачињата на многу луѓе се преплавени со летоци за црн петок, сајбер-понеделник и за празнични намалувања на цените. За ова, Робертс препорачува користење блокатор на реклами и отпишување од промоции на е-пошта. Како ефикасна заштита, предлага и бришење апликации за купување и редовно бришење колачиња на прелистувачот за да се заштитите од реклами што ви се прикажуваат врз основа на вашите претходни пребарувања.
– За жал, нема ограничување за онлајн купувањето – изборите се бескрајни, нема временско ограничување, а трансакциите се анонимни. Ова создава воочлива психолошка дистанца меѓу потрошувачите и продавачите, особено кога се вклучени монетарните трансакции. Студиите покажаа како ова создава многу посложена средина за одлучување за потрошувачите – објаснува Робертс.
Како да се справите со прекумерното купување?
Поставувањето граници што се договорени од сите страни е клучно за запирање на чувството на вина и случајното прекумерно трошење.
– Изберете опции како сикрет санта, што значи дека секој човек треба да купи само еден подарок наместо неколку. На тој начин, ќе го избегнете искушението да ги фрлите парите во последен момент – вели водителот Викс Лејтон.
Буџетирањето е важно за планирање на вашите празнични трошоци, без разлика дали имате зависност од шопинг. Поставувањето ограничувања ви овозможува баланс. Започнете ја математиката со одвојување на она што ви останува по плаќањето на сметките и искористете ја таа сума како фонд за трошење. Четири милиони Британци (околу осум проценти од населението) подигнаа заем за да го покријат својот празничен шопинг минатата година и, како резултат на тоа, им требаа месеци да ги исплатат своите долгови. Затоа, избегнувајте го искушението да плаќате со кредитни картички или со која било варијанта „купи сега, плати подоцна“.
Експертите ја нагласуваат важноста на планирањето.
– Направете план пред да одите на шопинг за да избегнете да купувате непотребни предмети. Вашата цел треба да биде да го извлечете вашиот допамин од штедење, а не да купувате. Погледнете дали има попусти или понуди за подароците што сакате да ги купите и споредете ги цените во различни супермаркети за храната и пијалаците што ги планирате за празничната трпеза – велат тие.