Фото: Пиксабеј

Каков вид транспорт најчесто користат Европејците во градовите? Дали возат автомобили, се потпираат на јавен превоз, возат велосипеди или пешачат? Преференциите за транспорт значително се разликуваат низ европските метрополи и градови. Во просек, возењето автомобил е најчестиот начин на транспорт во 83 европски града, проследено со градски јавен превоз, како што се автобуси, трамваи или метроа.
Пешачењето исто така е попопуларно, како и возењето велосипед, во речиси сите градови, се вели во извештајот на Европската комисија за квалитетот на животот во европските градови.

Употребата на автомобили се намалува во поголемите градови

Учесниците во истражувањето биле прашани: „Кој начин(и) на превоз го користите најчесто во текот на еден обичен ден?“ Тие можеле да изберат најмногу две опции. Според тоа, резултатите не покажуваат само еден „главен“ начин на транспорт, туку одразуваат една или две од најпопуларните преференции кај жителите. Во 2023 година, просечно 48 отсто од жителите во 83 европски града користеле автомобили како превоз во еден обичен ден. Меѓу главните градови, вклучувајќи ги и оние во земјите членки на ЕУ, земјите кандидати за ЕУ, земјите од ЕФТА и Обединетото Кралство, употребата на автомобили се движи од 28 отсто во Стокхолм до 68 отсто во Рејкјавик.
Во градовите со население помало од 250.000 жители, 52 отсто од жителите изјавиле дека користат автомобил во еден обичен ден, но таа бројка се намалува на 44 отсто во градовите со население меѓу еден и пет милиони. Употребата на автомобили исто така значително варира помеѓу градовите во една иста, земја, со разлики од 19 проценти во Франција и во Обединетото Кралство. На пример, 31 отсто од жителите на Париз изјавиле дека користеле автомобил за превоз, во споредба со 50 отсто во Лил.
Во Обединетото Кралство, Лондон има најниска употреба на автомобили со 41 отсто, додека во населбата Тајнсајд процентот е 60 отсто.
– Главните градови, кои обично се најголемите градови во земјата, имаат добри услуги за јавен превоз, исто така, употребата на автомобил може да биде помалку привлечна поради застојот и повисоките трошоци за паркирање – се наведува во извештајот.

Поголемите градови имаат повеќе корисници на јавен превоз

Во просек, 40 отсто од Европејците рекле дека користат градски јавен превоз (автобус, трамвај или метро) во обичен ден, а 4 отсто рекле дека користат возови. Сепак, вкупниот удел не мора да биде 44 проценти, бидејќи некои испитаници може да ги користат двата начина на транспорт (всушност, извештајот покажа дека вкупниот удел е 43 проценти).
За разлика од употребата на автомобили, градовите со поголема популација имаат повеќе корисници на јавен превоз. Додека околу 35 отсто од жителите рекле дека користат јавен превоз на обичен ден во градовите со помалку од 250.000 жители, тој процент се зголемува на 47 отсто во градовите со население меѓу еден и пет милиони. Употребата на градски јавен превоз значително се разликува меѓу анкетираните градови и се движи од 15 отсто во Никозија до 69 отсто во Прага. Источните и северноевропските градови генерално покажуваат повисоки стапки на користење јавен превоз.

Пешачењето е третиот најпопуларен начин, на врвот е Париз

По автомобилите и градскиот јавен превоз, пешачењето е третиот најпопуларен начин на транспорт во просек во 83 европски града. Всушност, 27 отсто од жителите изјавиле дека пешачат во еден обичен ден, што се движи од 16 отсто во Анкара до 41 отсто во Париз. Во Берлин и Рим бројката е речиси половина од онаа во Париз, а само 21 отсто од жителите пешачат.
Турските градови се на дното на листата за пешачење. Истанбул, Анкара (и 16 проценти) и Анталија (18 проценти) забележаа најнизок процент на одење пеш меѓу сите 83 града. Дијарбекир исто така е шести на дното со 19 проценти.
Неколку фактори можат да влијаат на стапката на пешачење, вклучувајќи и подобрената пешачка инфраструктура и урбанистичкото планирање. Една неодамнешна студија, која анализирала 59 градски центри во 26 европски земји, открила дека уличните пејзажи на градовите во јужна и источна Европа се помалку развиени, а побогатите градови се попогодни за пешачење.