Фото: ЦГТН

ГРАДЕЖНО ЧУДО

Кина одамна се сврте кон мегаградежни проекти и успева да усоврши нови и иновативни начини и методи на градба. Имено, некои од најважните инфраструктурни проекти во последниве години се во Кина. За разлика од трката за високоградби, предводена од Саудиска Арабија и Обединетите Арапски Емирати, проектите на Кина имаат цел да ја поврзат територијата (нискоградба и патна инфраструктура) со огромни мостови или речиси невозможни тунели. Во таа амбиција се вклопуваат каналите како оној во Пинглу, кој има задача да ја поврзе внатрешноста со морето.
Сето тоа е дел од пошироката кинеска стратегија за доминација на светскиот пазар во тој домен.

По неколкугодишно планирање, работата на овој канал во кинескиот регион Гуангси започна во 2023 година. Тој ќе ја поврзе внатрешната река Ју со Тонкинскиот Залив, кој се наоѓа во политички чувствителното и стратешки важно Јужно Кинеско Море. Каналот ќе игра клучна улога во транспортот на стоки бидејќи ќе ја скрати патната маршрута за дури 560 километри. Завршувањето на работите е планирано за декември 2026 година, а проценетата цена е околу 9,3 милијарди евра. Сите бројки поврзани со овој проект се импресивни.

Чудо на хидрауличниот инженеринг

Пинглу е првиот голем канал изграден во Кина од основањето на Народна Република Кина. Како Панамскиот Канал – клучна точка во светската трговија – или идната Сена-Норд, Пинглу претставува вистинско чудо на хидрауличниот инженеринг. Каналот ќе биде долг 134 километри, но неговата важност лежи и во неговата стратешка улога за кинескиот извоз и увоз.

Планирано е да се примат бродови со носивост до 5.000 тони, должина од 90 метри, ширина од 15,8 метри и длабина од пет метри. Ќе има две брани со должина од 300 метри и ширина од 34 метри, кои ќе совладуваат висински разлики до 65 метри. Овие брави се дизајнирани да работат брзо и ефикасно за да го забрзаат минувањето на бродовите.

Од вкупната должина од 134 километри, само 6,5 км се целосно нови канали – другите се адаптирани речни делници. За потребите на работите, веќе се преместени повеќе од 50 милиони кубни метри материјал, а вкупното ископување ќе биде поголемо од 339 милиони кубни метри – повеќе од трипати поголемо од обемот на познатата брана Три клисури.

Покрај напредната технологија што се користи за изградба на преводниците, се користи и специјален бетон отпорен на ерозија од морска вода повеќе од 100 години, со цел да се минимизираат трошоците за одржување. Доколку сè оди според планот и каналот почне да работи во 2026 година, од почетокот на сериозното планирање до завршувањето ќе поминат само седум години, а од почетокот на изградбата само три.

Стратешкото значење на каналот за трговијата

Иако бродовите од 5.000 тони се значително помали од оние што минуваат низ Панамскиот или Суецкиот Канал (кои носат до 65.000 тони), идејата е дека тие транспортираат стока од внатрешноста до морските пристаништа, од каде што би се испраќале низ целиот свет. Сето ова е дел од големиот проект – иницијативата „Еден појас, еден пат“ (Нов пат на свилата).

Каналот Пинглу игра важна улога во овој нов трговски коридор бидејќи ги поврзува западниот дел и југозападниот дел на Кина со меѓународните пазари, со што ги зајакнува и диверзифицира извозните и увозните правци на Кина кон Азија, Африка и особено – Европа. Покрај зајакнувањето на трговските врски, Кина очекува и намалување на трошоците за транспорт. Транспортот со бродови е значително поевтин од патниот, железничкиот и воздушниот транспорт, па затоа се очекуваат годишни заштеди од околу 725 милиони долари. Исто така, проектот треба да ги намали сообраќајните метежи во индустриските региони на земјата. Покрај транспортот, каналот би можел да придонесе и за подобра контрола на водните ресурси за наводнување, како и да служи како заштита од поплави во околните области.