Фото: Пиксабеј

ОДБЕЛЕЖАН ГОЛЕМИОТ УСПЕХ НА ГРАНДИОЗНИОТ ПРОЕКТ

Подготви: Христо Ивановски

Пред четири децении, „Пекинг дејли“, „Пекинг ивнинг њуз“, поранешната административна канцеларија на специјалната зона на Кинескиот ѕид „Бадалинг“, меѓу другите организации, започнаа кампања под слоганот „Сакај ја Кина, врати го Кинескиот ѕид“, што беше извонредно достигнување што предизвика домашна и глобална реакција.

Кампањата поттикна широки напори за зачувување на Кинескиот ѕид, вклучувајќи и излив на донации направени од поединци и организации од целиот свет. Градовите по должината на Кинескиот ѕид, како што се Чинхуангдао во провинцијата Хебеи, Тијанџин и Џиајугуан во провинцијата Гансу, исто така организираа настани за собирање средства.

Во петокот, на 40-годишнината од проектот, беше отворена изложба во Капиталниот музеј во Пекинг, која ќе трае до 31 август. Таа ја прикажува траекторијата на кампањата и достигнувањата во зачувувањето на Кинескиот ѕид.

Изложбата прикажува околу 150 артефакти, фотографии и текстуални материјали, вклучувајќи и работни алишта, регистри за донации и спонзорства, како и исечоци од весници, кои го спојуваат патувањето на проектот преку географските и временските граници.

Су Венјанг, поранешен директор на редакцискиот оддел во „Пекинг ивнинг њуз“, беше иницијатор на проектот. Работејќи како известувач, тој ја виде трошната состојба на Кинескиот ѕид и ја предложи кампањата за повикување на вклучување на јавноста во неговата заштита и реставрација, што наиде на добра волја. Откако слушнаа за проектот, Кси Жонгџун, тогашен член на Секретаријатот на Централниот комитет на Комунистичката партија на Кина, и Денг Ксијаопинг, тогаш директор на Централната советодавна комисија на КЗК, го напишаа слоганот на кампањата со калиграфија, кој беше објавен во „Пекинг ивнинг њуз“.

Кампањата ја повика јавноста да дава донации според можностите, а организациите и поединците што даваат поголеми придонеси беа обележани со впишување на нивните имиња на спомениците во близината на Кинескиот ѕид. Според организаторите, повеќе од 10 милиони луѓе од цела Кина учествувале во кампањата, а донирале и институции од 26 земји и региони, вклучувајќи ги Пакистан, Грција и САД. До денес, споменици во чест на овие придонеси и означување на пријателските односи меѓу Кина и другите земји сè уште може да се најдат во живописните области на Кинескиот ѕид.
– Големиот ѕид беше изграден од голем број генерации луѓе. Нашата генерација само направи малку реставраторски работи и заштита, кои дадоа нов живот. Таа се трансформира од античка одбранбена структура во симбол на духот и културата на кинеската нација, како и дестинација што мора да се посети и за домашните и за странските туристи – рече Су на свеченото отворање на изложбата.

Спонзорствата и широкото внимание поттикнати од кампањата го забрзаа процесот на реставрација на Кинескиот ѕид, чии клучни делови, како што се Бадалинг, Мутианју и Симатаи, потоа беа обновени и отворени за јавноста.

Изложбата, исто така, ги прикажува напредните технолошки методи усвоени во последниве години како дел од напорите за резервација на ѕидот, преку експонати, вклучувајќи 3Д-печатени модели и мултимедијални прикази.