Владите научија да управуваат со многу закани, но не успеваат да ја спречат растечката моќ на организираниот криминал
Последниот диктатор на Перу, Алберто Фуџимори, излегол од затвор со помош на бегството што со години го организирал – но не со копање тунел од затворот, туку со милоста на највисокиот суд во земјата. Неговото предвремено ослободување во декември е дел од поширокиот проблем во Латинска Америка, каде што границата меѓу владите и криминалот станува сè понејасна.
Осумдесет и петгодишниот Фуџимори издржа малку повеќе од половина од 25-годишната казна за давање зелено светло за вонсудски убиства и киднапирања и проневера на 15 милиони долари за време на неговото децениско владеење, кое заврши во 2000 година. Но на Уставниот суд на Перу очигледно не му пречеше неговиот неплатен долг кон општеството. Судот го изгласа неговото ослободување со враќање на претседателското помилување старо повеќе години.
Таквата одлука бесрамно го прекрши меѓународното право: Меѓуамериканскиот суд за човекови права му забрани на Перу да ја скрати казната на Фуџимори. Но како што демократијата во земјата падна во хаос во текот на минатата година, сè уште моќното семејство на Фуџимори работеше за да добие посакувани судии во советот.
Како резултат на тоа, ослободувањето на Фуџимори, кој раководеше со Перу како мафијашка држава, доаѓа во момент кога политичарите во земјата го намалуваат капацитетот да истражуваат корупција и организиран криминал. Перу не е сам. Во неколку земји во регионот, политичарите изгледаат решени да ја ослабат способноста на државата да им се спротивстави на криминалните групи.
Во Гватемала, десетици пратеници санкционирани од Соединетите Американски Држави за корупција се бореа да го блокираат новоизбраниот претседател Бернардо Аревало, крстоносец против корупцијата, да ја преземе функцијата. Во Еквадор, насилните банди се на пат да ја преземат власта, регрутирани десетици јавни функционери да ги извршуваат своите понуди, според главниот обвинител на земјата. Во Мексико и во Бразил, наркокартелите и паравоените сили се наѕираат над некои државни и локални власти.
Демократиите и демократите во Латинска Америка не добиваат доволно кредит за надминување на нееднаквоста, насилството и економската стагнација. За чудо, само две од поранешните демократии во регионот, Венецуела и Никарагва, пропаднаа во полноправен авторитаризам. Во ниту еден друг дел од светот толку многу демократии не се држеле под такви притисоци толку долго.
Тие дури постигнаа извонредни, но честопати занемарени успеси, речиси преполовувајќи го уделот на Латиноамериканците што живеат во сиромаштија од 2000 година, во голема мера припитомувајќи ја хиперинфлацијата, ставајќи крај на долгата традиција на воени удари и граѓански војни и ставајќи водачи како Фуџимори во затвор.
Но зголемената моќ на организираниот криминал се издвојува како закана на која не се спротивставиле ефикасно. Во последните 40 години – приближно колку што постојат демократиите во Латинска Америка – недозволените економии во регионот доживеаја практично непрекинат бум. Главна меѓу нив, глобалната трговија со кокаин предизвика некои од најсофистицираните транснационални криминални организации во светот. Таквите групи се вметнаа во надземната економија перејќи го своето огромно богатство и се разгранија во други незаконски активности: изнуда; рударство, сеча и риболов во заштитени подрачја; и, сè повеќе, шверц на луѓе.
Организираниот криминал не може да расте без државна заштита, а латиноамериканските мафии одамна ја спроведуваат мисијата да заробат делови од државата. Тие имаа барем онолку успех во собирањето политичка моќ како и која било од политичките партии во регионот. Законодавците, полициските сили, судовите, градоначалниците, пристанишните власти, контролата на летање, па дури и претседателите се откупени или принудени за да обезбедат трговијата со дрога, ресурси и луѓе слободно да тече до нивните дестинации – често, во САД.
Сега голем дел од Латинска Америка живее под хибриден облик на владеење во кој и демократските држави и организираните криминални групи практикуваат моќ – понекогаш во конкуренција, а понекогаш заедно. Често е неизмерно тешко да се каже кој навистина има контрола. „Овде нема само три гранки на власта“, неодамна ми рече еден адвокат во Мексико Сити. „Има и четврти: организиран криминал“.
До последната деценија, криминалните групи главно се закануваа дека ќе ги заземат државните институции во земјите што беа или главни производители на дрога – како што се Колумбија и Перу – или немаа среќа да бидат лоцирани покрај главните патишта за трговија со луѓе: Венецуела, Мексико, и северна Централна Америка. Но тоа се менува бидејќи амбициозните криминални групи воспоставуваат упоришта во нови земји и пазари.
Некогаш мирниот Еквадор стана рај за насилните банди специјализирани за изнудување, предизвикувајќи еден од најголемите неодамнешни бранови на емиграција во Латинска Америка. Костарика, силна демократија позната по својата безбедност, се бори со алармантен пораст на убиства. Пристаништата во Чиле и во Уругвај добиваат ново значење во трговијата со кокаин.
Кога мафиите и државите ќе се спојат, корупцијата и насилството можат да достигнат такви крајности што луѓето ќе се задоволат со каква било алтернатива, дури и со авторитарна. Идејата за силниот човек што се бори против криминалот повторно се наметна и покрај покажаните недостатоци.
Фуџимори, на пример, се откажа од демократијата за да го уништи бруталниот бунт што со години ги тероризираше Перуанците. Но како што независните институции и надзорот отпаднаа, највисоките државни функционери не го елиминираа криминалот; тие само го презедоа бизнисот. Дури откако повеќе од четврт милион Перуанци излегоа на улиците, успеаја да го соборат Фуџимори и да стават крај на криминалната треска на неговиот внатрешен круг.
Независните обвинители, судии и полиција во Латинска Америка покажаа подобар начин за справување со криминалот. Во Колумбија, Гватемала и Перу по Фуџимори, тие осудија десетици јавни службеници за поттикнување организиран криминал, слабеење на мафиите со лишување од државна заштита. Јавниот обвинител на Еквадор прави сличен притисок сега.
Резултатите остануваат само кога обвинителството е поддржано со антикорупциски реформи, кои често се покажуваат политички тешки. Поддршката на САД може да помогне. Конгресот посвети релативно малку трошоци за зајакнување на владеењето на правото во Латинска Америка, особено имајќи предвид дека незаситната побарувачка на Американците за дрога плаќа добар дел од платите на криминалните босови во регионот. Во меѓувреме, огненото оружје произведено во САД тече премногу лесно преку нашите граници, вооружувајќи ги бандите и картелите во Латинска Америка.
Вашингтон не може да се справи со невидениот пораст на миграцијата на хемисферите без помош на владите на Латинска Америка. Но обезбедувањето на нивната соработка не смее да значи замижување пред новите мафијашки држави или напуштање на реформаторите.
Фуџимори изгледаше како да плива против бранот на историјата во 1990-тите, кога секоја друга латиноамериканска земја покрај Куба стана демократија. Во ретроспектива, тој повеќе изгледа како предвесник на предизвиците што доаѓаат. Но Перу на крајот се сврте во аголот; можеби и Латинска Америка може.