Останува отворено прашањето дали и барањето за уставните измени е обичен блеф што води кон една поширока палета на нови условувања и уцени, кои ќе бидат испорачувани во текот на преговарачкиот процес на земјава со ЕУ, за кои навистина треба да се биде „и слеп и глув“ за да не се забележи дека се има амбиција од Софија за целосно идентитетско обезличување на македонскиот народ
Бугарската влада се повлече од железничкото поврзување со Македонија
Неочекувана одлука на новата бугарска влада околу модернизацијата на коридорот 8
Бугарија ја спушти рампата со Македонија
Не толку одамна Бугарија од петни жили вршеше притисок врз македонската страна да ја продолжи изградбата на железничката пруга по должината на коридорот 8 како важна сообраќајна конекција за НАТО, но од друга страна, самата не правеше ништо да ги заврши потребните градежни активности од бугарската страна на границата.
Откако македонскиот министер за транспорт Александар Николовски претходно во неколку наврати најави дека би било логично парите наменети за третата делница на пругата кон Бугарија, која е сложена и скапа, да се пренаменат за изградба на брза пруга по должината на коридорот 10, Бугарија го засили притисокот во рамките на ЕУ и НАТО, по што беше договорено двете земји заеднички да го пробијат тунелот на границата и така да финишира железничкото поврзување.
На почетокот на оваа година, бугарската влада го испрати до земјава нацрт-договорот за подготовка, изградба и работа на прекуграничен железнички тунел што ги поврзува двете земји. Предлогот на бугарската држава е двете влади да преземат конкретни и јасни обврски за реализација на граничниот железнички тунел. Тоа е клучен елемент на изградбата на европскиот транспортен коридор 8, кој го поврзува Црно Море со Јадранско Море и поминува низ териториите на Бугарија, Македонија и Албанија.
И кога се чинеше дека можеби работите ќе тргнат од мртва точка, Бугарија ненадејно ја одложи модернизацијата на бугарската делница. Оваа одлука ја донесе новата бугарска влада на чело со Росен Желјазков, која одобри измени во програмата „Транспортна поврзаност“ 2020 – 2027 година.
Истиот премиер, кој во 2019 година од позиција на министер за транспорт најавуваше дека во 2025 година делницата од Софија до Скопје ќе ја помине со воз за помалку од еден час, сега ретерира откако неговата влада гласаше да се откаже од проектот за модернизација на железничката линија Софија–Радомир–Перник за сметка на реализација на други железнички проекти.
– Колкав стратегиски партнер на НАТО е нашиот источен сосед, Бугарија, говори и одлуката да не вложува во коридорот 8, кој е втор по важност за НАТО, за кој потпиша на самитот на НАТО во Вашингтон во јули минатата година. Тоа што го зборувавме, гледаме како функционира на дело. Бугарската влада донесе одлука да не вложува во модернизација на коридорот 8 – изјави македонскиот премиер Христијан Мицкоски.
Клучното прашање е зошто Бугарија вршеше притисок врз Македонија да се изложува на дополнителни трошоци за изградба на пругата по должината на коридорот 8, кога самата нема намера да ја гради. Истовремено, Бугарија веќе работи на планови за ново железничко поврзување од Грција, кон Романија, како алтернатива за коридорот 10, имајќи предвид дека од неодамна е дел од шенген-зоната и на тој начин сака да го преземе приматот на главен транспортен коридор по должината на оската север-југ. Ваквиот потег остава сомнеж дека можеби сето тоа е смислено направено, односно додека да влезе Бугарија во шенгенот зборуваше за поврзување со Македонија, а сега се прекинуваат сите конекции и се гради нов конкурентен коридор.
Дилемата на која деновиве бараат одговор македонските граѓани е дали со ваквите потези од бугарска страна може да се говори за добрососедство, а уште помалку да му се верува на сосед и партнер што не се држи до дадениот збор.
С.Т.